سازمانی موفق است که بتواند بهترین روایت را بازگو کند

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، دوره آموزشی مهارت‌ها و ارتباطات رسانه‌ای به‌منظور افزایش دانش نظری آشنایی با مفهوم سواد رسانه‌ای باحضور مجتبی محمودی رییس خانه مطبوعات خراسان رضوی و مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه شرق کشور در محل اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد. نحوه صحیح تنظیم و انتشار اخبار هر سازمان، فرآیند محوری معرفی خدمات سازمانی، مصرف رسانه‌ای، مخاطب شناسی، ویژگی‌های عصر اطلاعات و.. از جمله مهم‌ترین سرفصل‌های ارائه شده در این دوره آموزشی بود. مدیرکل، اعضاء شورای معاونین و جمعی از کارشناسان ستادی بهزیستی خراسان رضوی به‌صورت حضوری، روسا و رابطین روابط عمومی تمامی شهرستان‌ها نیز از طریق فضای اسکای روم در این دوره شرکت داشته و از آموزش‌های علمی و کاربردی این کارگاه بهره‌مند گردیدند.

رییس خانه مطبوعات خراسان رضوی مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منطقه شرق کشور در دوره آموزشی مهارت‌ها و ارتباطات رسانه‌ای گفت: در هر سازمان برای ارتباط با مخاطب باید یک روش خاص مشخص کرد تا مخاطب بتواند با مسئولین و کارکنان ارتباط برقرار کند. جامعه امروز، زبان گفت‌وگو و مفاهمه را درک می‌کند. زمانی تفاهم و ارتباط موثر حاصل می‌شود که بتوانیم فضایی برای تعامل ایجاد کنیم؛ یعنی رمزگذاری از طرف پیام دهنده و رمز گشایی از سوی پیام گیرنده با هم اتفاق بیفتد.

مجتبی محمودی افزود: در انتقال اطلاعات به مخاطب باید به سمت فرآیند محوری به جای فرد محوری حرکت کنیم. قرار نیست یک نفر همیشه سخنگوی یک سازمان باشد. باید به جای تمرکز بر فرد، بر فرآیند و ماهیت رویدادها متمرکز شویم و آن را پررنگ کنیم. حتی باید به سراغ مخاطب رفت. کاربر امروز می‌تواند ایده، سوژه و خوراک رسانه‌ای به هر سازمان و بالتبع آن روابط عمومی‌ها بدهد.

وی با بیان اینکه دنیای اطلاعات به دنیای ارتباطات تغییر یافته است، گفت: امروز ارتباطات و روابط عمومی به عنوان هنر هشتم نامیده می‌‎شود. اگر تا چند وقت پیش از نظریه دهکده جهانی استفاده می‎کردیم، امروز مفهوم ذهنیت جهانی عنوان می‌شود. مرزهای جغرافیایی از میان رفته و مرزهای امروز، مرزهای ذهنی است.

رییس خانه مطبوعات خراسان رضوی افزود: حریم خصوصی، یکی از موضوعات اصلی در تامین بهداشت روانی، یک ارزش اجتماعی و حق قانونی محسوب می‌شود. گسترش فضای شبکه‌های اجتماعی منجر به افزایش شدت حضور افراد در این حوزه گردیده است. امروزه متأسفانه مبانی اخلاقی و تربیتی در جامعه دستخوش تغییرات زیادی قرارگرفته است و بالتبع آن حریم شخصی نیز از میان رفته است. مسئله ورود رسانه‌ها به حریم خصوصی یا خلوت افراد یکی از بارزترین مسائل اخلاق رسانه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. دیگر نظریه گلوله جادویی که پیام رسانه‌ها را یک گلوله شلیک شده از تفنگ رسانه می‌داند که به بیننده برخورد می‌کند، کاربردی ندارد. مخاطب امروز هوشمند و مشارکت‌جو است. از طریق نام کاربری و رمز عبور تولید محتوا می‌کند. مخاطب امروز انتخابگر و گزینش‌گر است. امروز رسانه دیگر فقط وسیله‌ای برای رساندن پیام نیست و وسیله‌ای برای رساندن افراد به همدیگر است. امروز با مفهومی در دنیا مواجهیم به نام "شهروند خبرنگار" مخاطب خودش تولید محتوا می‌کند، کلیپ درست می‌کند، مشارکت می‌کند و...

محمودی افزود: نوع زاویه‌ای که رسانه به یک موضوع می‌پردازد، می‌تواند در نوع موضعی که مردم می‌گیرند، نقش بسزایی داشته باشد. به‌طور مثال موضوع مانند جنگ غزه را شبکه‌های رسانه‌ای در سراسر جهان از زوایای مختلفی بررسی می‌کنند. رسانه‌های امروز به شدت ایدئولوژیک، امنیتی و سیاسی هستند و چیزی به نام رسانه بی‌طرف نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما در محضر امام بزرگواری زندگی  می‌کنیم که رسانه‌ای‌ترین امام تاریخ در میان انبیاء و اولیاء است. ایشان از لحظه ای که از مدینه حرکت میکنند، به همه می‌فهمانند که این سفر به جبر است نه به اختیار، حدیث سلسله الذهب، اقامه نماز باران، مناظره‌هایی که داشتند و...بخش‌هایی از رفتار رسانه‌ای این امام بزرگ است و ما که در خطه خورشید تنفس می‌کنیم باید از ایشان الگوبرداری کنیم.

کد خبر 121404

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد